Resepi: JajangMyeon!!! Kampung Style!

by - 20.7.15

Assalammualaikum



Macam mana seminggu penat?

Tee-Hee~samalah kita...image

takpa-takpa, hari ni saya nak kongsi buat JajangMyeon! image
Gee...kekoreaan lah aku ni...fufufu,,,image

Apa benda alah imageJajang Myeon ni?
kalau korang gi Korea susah nak dapat yang halal. Buat cara Malaysia / Asia lagi bagus
Halal plak tu...
Sedap Gile!image
dah sedap, gila plak tu...

fufufu...
dah tak yah cakap banyak! Jum Jum Jumimage

Cara

Bahan:
 Mee Kuning atau Mee spageti yang serupa dengannya...
 Kicap Jalen kicap lain x berapa sedap.
 Zikunni / Timun yang serupa dengannya...
 Tepung Jagung
 Sos Cili
 Tauhu  yang dah siap potong dan dipotong serong
 Daging ayam / lembu + Cili
 Cuka kalau suka
 Sos Tiram and Lada hitam

kalau nak letak ayam skit, lobak sikit, or telur rebus pun boleh...image

Penyediaan:

 Tumis cili dengan daging ayam / daging apa2 yang korang suka, yang dipotong dadu
 Setelah daging dah empuk masukkan Timun dulu pastu kicap dengan  ,  + sedikit jer air
 Masukkan tepung jagung ke dalam kuah yang sedang masak. supaya pekat kuahnya.
 Sementara menunggu ianya masak, rebus mee terlebih dahulu.
 Pindahkan Mee nyer sahaja ke dalam mangkuk. jangan korang tuangkan air rendaman nye sekali. tapis...
 TIPs: kalau rasa nak masin, bubuh garam or perasa k? kuahnyer tu..,
 Setelah kuah tu mendidih or ikut korang rasa-rasa dh siap, tuangkannya ke dalam mangkuk mee         tadi.
 Pastu baru letak Tauhu, timun , lobak.
 SIAP!

Ini just ikut tekak aq. credit ke Lily Casablanca. sebab dia aku boleh makan janjangmyeon!

tak Sedap? Ikut resepi korang...boleh jer ubah2...image

Assalammualaikum!

You May Also Like

4 ulasan

  1. Cili tu cili apa? Cili blender ke cili besar ke cili padi ke cili ape?

    ReplyDelete
  2. Cili tu cili apa? Cili blender ke cili besar ke cili padi ke cili ape?

    ReplyDelete
  3. Saya dah cube resepinya. SEdap.. hubby mkn licin pinggan..

    ReplyDelete